Rozhovor

Trochu odlehčené téma na prázdninový měsíc. V českolipské nemocnici se kromě jiného můžete svěřit do rukou odborníků z oblasti nutriční terapie. 

Zejména v době letních měsíců jsou oblíbené tzv. „smoothie drinky“. Jaké jsou výhody tohoto nápoje, je opravdu tak zdravý, jak se všude dozvídáme?  Je vhodný například při držení dietních režimů?  Jaké jsou výhody a nevýhody nápoje? Na to jsme se zeptali nutriční terapeutky paní Jiřiny Hlávkové, která v nemocnici vede Dietologickou a obezitologickou poradnu.

Smoothie  (smoothie.jpg)

1. V úvodu nám prosím tento nápoj představte.
Smoothie znamená hladký, jemný, lahodný a je to v podstatě mixovaný nápoj s hlavní složkou tvořenou syrovým ovocem, zeleninou nebo také kombinací obojího. Další složku pak tvoří voda, led, případně mléčné produkty a na doslazení zejména med.

2. Proč bychom měli vlastně smoothie pít, jaké jsou výhody tohoto nápoje?
Smoothie nám pomáhá zvýšit množství zkonzumované zeleniny a ovoce a tím i doporučované vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Je to dobrá alternativa i pro ty, kteří nemají ovoce a zeleninu příliš v oblibě. V mixované podobě pro ně může být konzumace ovoce a zeleniny přijatelnější. Z praktické stránky je smoothie rychlou variantou svačiny, všechny suroviny se dají do mixéru a je hotovo. 

3. Existují vůbec nějaké nevýhody?
Podle studií je právě tekutá forma určitou nevýhodou. Tělu člověka u této svačiny stačí menší námaha k získání energie než když původní suroviny musí postupně rozkousat. Konzumace jídla zabere menší čas, což může být právě výhodou, ale je i snadnější dostupnost živin. Tekutá forma způsobí rychlejší vstřebání živin, zvláště sacharidů, poté se dostaví rychleji větší hlad, což vede k tomu, že člověk zkonzumuje v dalším jídle ( např. obědě) více energie. Vzhledem k tekuté formě, má smoothie vyšší schopnost vyvolat prudký vzestup glykémie než ty samé suroviny snědené v původním stavu. Ve smoothie obvykle převažují cukry z ovoce, což není vhodné zejména pro diabetiky. Pro ně se nabízí forma zeleninového smoothie nebo kombinace zeleniny a ovoce.

4. Existuje nějaké vhodná varianta smoothie, kterou byste doporučila?
Ano, vhodnější je zapojení bílkovin do této svačiny, které zpomalují vstřebávání cukrů v zažívacím traktu a více zasycují. Ideální je k ovoci a zelenině přidat řecký jogurt nebo Skyr (mají více bílkovin), dále například proteinový prášek, případně mléko, kefír či z rostlinných mlék sojové mléko.

5. Jak byste celkově tuto dnes relativně moderní svačinu zhodnotila?
Jídelníček nás všech by měl být zejména pestrý, není nezbytné podléhat módním a jednostranným vlivům v oblasti stravování. Jídelníček by se měl skládat z vyváženého poměru bílkovin, sacharidů, tuků i vlákniny. Smoothie je ve správném složení zdravou a rychlou svačinou a můžeme ji zařadit jako jednu z alternativ našich svačin, například právě v letním období v chlazeném stavu.

6. Na závěr nějaký vhodný recept na smoothie? 
Příklad ovocného smoothie, který postačí na dvě porce, je: 1 banán, 50 g jahod či bobulovitého ovoce, 1 menší jablko, 1 lžíce ovesných vloček, 150g bílého jogurtu řeckého typu. Jedna porce pak má asi 700 kJ, což na svačinu vyhovuje.



Operační program pro lidské zdroje (logo-esf-web-sirka.gif)
Regionální operační program severovýchod (eu_severovychod_banner.jpg)