Pro pacienty
Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni,tj. podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů při respektování individuality pacienta, s ohledem na konkrétní podmínky a objektivní možnosti péče. Ve výjimečných případech mohou být uvedená práva omezena nebo vyloučena. Tyto výjimky stanoví zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (dále jen „zákon“), příp. další obecně závazné právní předpisy.
Pacient má při poskytování zdravotních služeb právo:
na úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování soukromí při poskytování zdravotních služeb v souladu s jejich charakterem,
zvolit si odborného poskytovatele zdravotní služby, který odpovídá zdravotním potřebám pacienta,
vyžádat si konzultaci s jiným poskytovatelem, popř. zdravotnickým pracovníkem, než který mu poskytuje zdravotní služby (to neplatí, jde-li o poskytování neodkladné péče),
vyžádat si zprávu o poskytnutých zdravotních službách,
být seznámen s vnitřním řádem Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a.s.,
na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, popřípadě osoby určené zákonným zástupcem, pěstouna či jiné osoby, do jejíž péče byl pacient na základě rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu svěřen, je-li nezletilou osobou,
na nepřetržitou přítomnost opatrovníka, popřípadě osoby určené opatrovníkem, je-li osobou, jejíž svéprávnost je omezena tak, že není způsobilá posoudit poskytnutí zdravotních služeb nebo důsledky jejich poskytnutí,
na přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem, a to v souladu s jinými právními předpisy a vnitřním řádem nemocnice za předpokladu, že přítomnost těchto osob nenaruší poskytování zdravotních služeb, umožňuje to vybavení Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a.s. a není takový pobyt na základě jiného právního předpisu vyloučen,
požadovat, aby při poskytování zdravotních služeb nebyla přítomna osoba uvedená v předchozím bodu, uvádí-li, že ho týrá nebo jinak zneužívá či zanedbává; toto mohou požadovat osoby nezletilé a dále osoby, jejichž svéprávnost je omezena tak, že nejsou způsobilé posoudit poskytnutí zdravotních služeb a důsledky jejich poskytnutí,
být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožní,
znát celé jméno zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníkům, kteří se přímo účastní poskytování zdravotních služeb a jména osob připravujících se u poskytovatele na výkon zdravotnického povolání, a které jsou při poskytování zdravotních služeb přítomny, popř. provádějí činnosti, které jsou součástí výuky,
odmítnout přítomnost osob, které se na poskytování zdravotnických služeb přímo neúčastní, a těch, kteří se na výkon povolání zdravotnického pracovníka připravují,
přijímat návštěvy v Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa, a.s., a to s ohledem na svůj zdravotní stav a v souladu s vnitřním řádem nemocnice způsobem, který neporušuje a neomezuje práva ostatních pacientů,
přijímat v Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa, a.s. duchovní péči a podporu od církví a náboženských společností registrovaných v České republice nebo od osob pověřených výkonem duchovenské činnosti v souladu s vnitřním řádem způsobem, který neporušuje a neomezuje práva ostatních pacientů a s ohledem na svůj zdravotní stav; návštěvu duchovního nelze pacientovi odepřít ani v případech ohrožení jeho života nebo vážného poškození zdraví,
na poskytování léčby v co nejméně omezujícím prostředí a při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných zdravotních služeb,
pacient se smyslovým postižením nebo s těžkými komunikačními problémy zapříčiněnými zdravotními důvody má při komunikaci související s poskytováním zdravotních služeb právo dorozumívat se způsobem pro něj srozumitelným a dorozumívacími prostředky, které si sám zvolí, vč. způsobů založených na tlumočení druhou osobou,
pacient se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem (vodící/asistenční pes), má právo na doprovod a přítomnost psa u sebe v Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa, a.s., a to s ohledem na svůj aktuální zdravotní stav a za předpokladu, že nebudou narušována práva ostatních pacientů,
pacient, který nerozumí českému jazyku, má právo zajistit si služby tlumočníka při plánované péči, a to vlastními silami a na vlastní náklady,
být srozumitelným způsobem a v dostatečném rozsahu zdravotnickým pracovníkem informován o jeho zdravotním stavu, navrženém léčebném postupu a všech jeho změnách (dále jen „informace o zdravotním stavu"),
být informován o dalších zdravotních službách a jiných možných sociálních službách, které mohou zlepšit jeho zdravotní stav a umožnit mu nebo osobě pacientem určené klást doplňující otázky vztahující se k jeho zdravotnímu stavu a navrhovaným zdravotním službám, které musí být srozumitelně zodpovězeny,
vzdát se podání informace o svém zdravotním stavu, popř. může určit, které osobě má být podána (záznam, podepsaný pacientem a zdravotnickým pracovníkem, o vzdání se nároku na podání informace o zdravotním stavu a určení osoby, které má být informace o zdravotním stavu podána, je součástí zdravotnické dokumentace vedené o pacientovi; k vzdání se nároku na podání informace o zdravotním stavu se nepřihlíží, jde-li o informaci, že pacient trpí infekční nemocí nebo jinou nemocí, v souvislosti s níž může ohrozit zdraví nebo život jiných osob),
odmítnout vyslovit souhlas s poskytnutím zdravotních služeb, nejde-li o případ, kdy lze zdravotní služby poskytnout bez souhlasu; v takovém případě mu bude opakovaně podána informace o jeho zdravotním stavu v rozsahu a způsobem, ze kterého je zřejmé, že neposkytnutí zdravotních služeb může vážně poškodit jeho zdraví nebo ohrozit život (jestliže pacient i přesto odmítá vyslovit souhlas, učiní o tom písemné prohlášení - revers; odvolání souhlasu je možné, ale není účinné, pokud již bylo započato provádění zdravotního výkonu, jehož přerušení může způsobit vážné poškození zdraví nebo ohrožení života pacienta),
vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytováním zdravotnických služeb předem (dříve vyslovené přání), a to pro případ, kdyby se dostal do takového zdravotního stavu, ve kterém nebude schopen vyslovit souhlas nebo nesouhlas o způsobu poskytnutí zdr. služeb později; formu a další náležitosti upravuje zákon,
nahlížet do zdravotnické dokumentace o něm vedené, pořizovat si z ní výpisy nebo kopie, a to v přítomnosti osoby pověřené Nemocnicí s poliklinikou Česká Lípa, a.s. přičemž nesmí být rušeno poskytování zdravotních služeb,
určit při přijetí do péče osoby, které mohou být informovány o jeho zdravotním stavu, a současně určit, zda tyto osoby mohou nahlížet do jeho zdravotnické dokumentace nebo do jiných zápisů vztahujících se k jeho zdravotnímu stavu, pořizovat si výpisy nebo kopie z nich a zda mohou v případech, kdy pacient nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav vyslovit souhlas s poskytováním zdravotních služeb, a nejde-li o zdravotní služby, které lze poskytnout bez souhlasu, vyslovit souhlas nebo nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb,
vyslovit zákaz poskytovat informace o zdravotním stavu kterékoliv osobě kdykoliv po přijetí do péče, tento vyslovený zákaz může také odvolat (záznam o vyjádření pacienta, podepsaný pacientem a zdr. pracovníkem, je součástí zdravotnické dokumentace stejně jako sdělení pacienta, jakým způsobem mohou být informace o jeho zdravotním stavu sdělovány),
pacient, který se cítí být obětí trestného činu, a kterému jsou bezprostředně po spáchání trestného činu poskytovány zdravotní služby, se může s žádostí o odbornou pomoc obrátit na subjekty zapsané v registru poskytovatelů pomoci pro oběti trestných činů, jež jsou uvedeny na stránkách Ministerstva spravedlnosti ČR http://www.pmscr.cz/,
podat stížnost proti postupu nemocnice při poskytování zdravotní péče nebo proti činnostem souvisejícím s poskytovanou zdravotní službou. Stížnost je možné podat písemně, ústně, elektronicky, telefonicky i anonymně. Více o postupu podání stížnosti viz https://www.nemcl.cz/pro-pacienty/stiznosti.
Dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas.
Řídit se vnitřním řádem nemocnice.
Uhradit Nemocnici s poliklinikou Česká Lípa, a.s. cenu za poskytnuté lékařské služby plně nebo částečně nehrazené z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem.
Pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu a o všech zjištěných infekčních onemocněních, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků a návykových látek a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb.
Nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a v odůvodněných případech se podrobit na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře vyšetření na přítomnost alkoholu nebo návykových látek v krvi.
Prokázat svou totožnost - pokud pacient neprokáže svoji totožnost a nebude se jednat o neodkladnou péči, může Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a.s. odmítnout ošetření pacienta.
Pro vyhledání zdravotní dokumentace, popř. vyhotovení opisů nebo výpisů z ní se obracejte na asistentku právního oddělení Renatu Medkovou na tel. č.: +420 487 954 008 nebo emailu: renata.medkova@nemcl.cz.
© 2024 Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a. s.