Rozhovor

ROZHOVOR 

Česká Lípa 24. července 2019

Trochu odlehčené téma na první prázdninový měsíc. V českolipské nemocnici se kromě jiného můžete svěřit do rukou odborníků z oblasti nutriční terapie. 

Zejména v době letních měsíců jsou oblíbené tzv. „smoothie drinky“. Jaké jsou výhody tohoto nápoje, je opravdu tak zdravý, jak se všude dozvídáme? Je vhodný například při držení dietních režimů ? Jaké jsou výhody a nevýhody nápoje? Na to jsme se zeptali nutriční terapeutky paní Jiřiny Hlávkové, která v nemocnici vede Dietologickou a obezitologickou poradnu. 

1. V úvodu nám prosím tento nápoj představte.
Smoothie znamená hladký, jemný, lahodný a je to v podstatě mixovaný nápoj s hlavní složkou tvořenou syrovým ovocem, zeleninou nebo také kombinací obojího. Další složku pak tvoří voda, led, případně mléčné produkty a na doslazení zejména med. 

2. Proč bychom měli vlastně smoothie pít, jaké jsou výhody tohoto nápoje? 
Smoothie nám pomáhá zvýšit množství zkonzumované zeleniny a ovoce a tím i doporučované vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Je to dobrá alternativa i pro ty, kteří nemají ovoce a zeleninu příliš v oblibě. V mixované podobě pro ně může být konzumace ovoce a zeleniny přijatelnější. Z praktické stránky je smoothie rychlou variantou svačiny, všechny suroviny se dají do mixéru a je hotovo. 

3. Existují vůbec nějaké nevýhody? 
Podle studií je právě tekutá forma určitou nevýhodou. Tělu člověka u této svačiny stačí menší námaha k získání energie než když původní suroviny musí postupně rozkousat. Konzumace jídla zabere menší čas, což může být právě výhodou, ale je i snadnější dostupnost živin. Tekutá forma způsobí rychlejší vstřebání živin, zvláště sacharidů, poté se dostaví rychleji větší hlad, což vede k tomu, že člověk zkonzumuje v dalším jídle ( např. obědě) více energie. Vzhledem k tekuté formě, má smoothie vyšší schopnost vyvolat prudký vzestup glykémie než ty samé suroviny snědené v původním stavu. Ve smoothie obvykle převažují cukry z ovoce, což není nevhodné zejména pro diabetiky. Pro ně se nabízí forma zeleninového smoothie nebo kombinace zeleniny a ovoce. 

4. Existuje nějaké vhodná varianta smoothie, kterou byste doporučila? 
Ano, vhodnější je zapojení bílkovin do této svačiny, které zpomalují vstřebávání cukrů v zažívacím traktu a více zasycují. Ideální je k ovoci a zelenině přidat řecký jogurt nebo Skyr (mají více bílkovin), dále například proteinový prášek, případně mléko či kefír či z rostlinných mlék sojové mléko. 

5. Jak byste celkově tuto dnes relativně moderní svačinu zhodnotila?
Jídelníček nás všech by měl být zejména pestrý, není nezbytné podléhat módním a jednostranným vlivům v oblasti stravování. Jídelníček by se měl skládat z vyváženého poměru bílkovin, sacharidů, tuků i vlákniny. Smoothie je ve správném složení zdravou a rychlou svačinou a můžeme ji zařadit jako jednu z alternativ našich svačin, například právě v letním období v chlazeném stavu. 

6. Na závěr nějaký vhodný recept na smoothie? 
Příklad ovocného smoothie, který postačí na dvě porce, je: 1 banán, 50 g jahod či bobulovitého ovoce, 1 menší jablko, 1 lžíce ovesných vloček, 150g bílého jogurtu řeckého typu. Jedna porce pak má asi 700 kJ, což na svačinu vyhovuje.



Operační program pro lidské zdroje (logo-esf-web-sirka.gif)
Regionální operační program severovýchod (eu_severovychod_banner.jpg)